Змінюємо галоген. LED чи ксенон? Що вибрати?

Як продавців, нас часто запитують: "Підкажіть, а які лампи краще - ксенон чи LED?"
Розгляньмо докладніше всі типи ламп головного світла.
Галоген
Як влаштована галогенна лампочка
Галогенна лампа являє собою нитку розжарювання, поміщену в скляну колбу, заповнену інертним газом. Тобто, насправді галогенні лампи є лампами розжарювання. На українському ринку представлена велика кількість галогенних автомобільних ламп як відомих брендів, так і без імені. Ціни та якість виконання також значно відрізняються одна від одної. Лампи можуть відрізнятися довжиною та формою спіралі, вогнетривкістю та довговічністю сплаву, з якого її виготовили, якістю та термостійкістю скляної колби, а також зараз багато виробників підфарбовують колбу галогенної лампи у блакитний або фіолетовий колір, щоб досягти ефекту ксенону.
Характеристики галогенної лампи
Світловий потік стандартної галогенної лампи знаходиться в межах 12-22 Лм/Ват, тобто лампочка потужністю 35 Ватів має світловий потік 550-770 Люменів. Однак, не дивлячись на досить скромні показники яскравості світла, а також повною відсутністю гарантії по них, галогенні лампи мають стійкий попит у покупці. Але, все ж таки, якщо вас не влаштовує старе світло стандартних ламп, давайте докладніше розглянемо сучасні варіанти.
Ксенон
Принцип роботи ксенонової лампи
Ксенонові або газорозрядні автомобільні лампи мають складнішу конструкцію, ніж звичайні галогенні.
Лампа складається з запаяної трубки, зробленої з міцного або кварцового скла, всередині якої під тиском закачано суміш з інертного газу, найчастіше ксенону (який, власне, і дав назву даному типу ламп) і парів солей деяких металів. У колбу зверху і знизу впаяно два електроди, які пропускають через себе високовольтний розряд (звідси й назва "газорозрядна"), "підпалює" суміш газів у колбі. У низьковольтному електричному ланцюзі автомобіля імпульс потужністю, здатний змусити світитися газ, тим паче інертний (25-30 кВ) - неможливий, тому імпульс надходить із блоку високої напруги, інакше кажучи, з блоку розпалювання.
Звідси правило: газорозрядні лампи без розпалювальних блоків не працюють. Причому кожній лампі потрібен свій власний блок розпалювання. Смієтеся? А ось дарма! Як виявилося, є автолюбителі, які цього не знають.
Отже, якщо спростити опис етапів роботи газорозрядних ламп, то отримаємо приблизно таке: Ви увімкнули світло, через долю секунди блоки сформували високовольтний імпульс і подали його на електроди ламп, ще через долю секунди суміш газів у запаяній колбі досить іонізується і починає яскраво світитися. Оскільки процес розпалювання газорозрядної лампи має відчутний людиною тимчасовий проміжок, виникає ще одне правило: якщо конструкцією Вашого автомобіля для ближнього і далекого світла призначені окремі лампи, то ксеноном можна обладнати тільки ближнє світло.
Ксенон: плюси та мінуси
Ксенон має дуже добрі показники яскравості світла - в межах 2300-3500 Lm. Але є й свої мінуси. При встановленні ксенонових ламп важливо не тільки їх грамотно змонтувати, але ще й ретельно відрегулювати, щоб Ваші оновлені яскраві фари освітлювали дорогу, а не засліплювали очі водіям. А ось саме цією дією багато автолюбителів часто нехтують, у чому ми переконуємося, якщо нам випало опинитися вночі на неосвітленій трасі.
До речі, робоча температура ксенонових ламп на 10-15% нижча, ніж у галогенних, тому побоюватися, що вони більше випалюватимуть відкриту оптику, ніж стандартний галоген – не варто: більше – не будуть, будуть практично так само! Що стосується фар, обладнаних штатною лінзою під галогенні лампи, то ксенон справді досить швидко точково випалює відбивач. Тому власникам автомобілів з лінзованою фарою під галоген, встановлювати в них ксенон ми б таки не рекомендували.
Отже, ксенон, добре це чи погано?
Наша думка: якщо Ваш автомобіль спочатку укомплектований ксеноновими лампами (штатний ксенон), то це, безумовно, добре. Це означає, що ваша оптика формує правильний напрямок світла, що блоки стоять на своїх місцях і що світло у Вас має бути пристойним. З часом лампи, звичайно, "втомлюються", починають світити гірше, можуть змінити колір на фіолетовий, блакитний і навіть рожевий, але, поки блоки розпалювання працюють (а вони зазвичай відпрацьовують пристойні терміни), штатний ксенон в автомобілі ні на що міняти не треба.
Якщо ж у Вас в автомобілі встановлені стандартні лампи та Ви хочете покращити якість світла, радимо уважніше розглянути ще одну групу ламп головного світла автомобіля.
Світлодіодні (LED) лампи головного світла
Як влаштована світлодіодна лампа головного світла
Майже найпрогресивніша і найдинамічніша група в сегменті автомобільних ламп. Нині на ринку представлено безліч моделей, різний рівень якості та комплектації дає широкий вибір. На сайті Avolt.ua представлені світлодіодні лампи головного світла всілякої форми, призначення, способу охолодження, колірної температури, потужності, напруги та не тільки.
В основі будь-якої світлодіодної лампи лежить світлодіодний носій (чіп), який, власне, є джерелом світла. Інша конструкція лампи забезпечує та коригує його роботу. Ще три роки тому найяскравішими та ефективними були світлодіодні чіпи, розроблені провідними виробниками в цьому сегменті, такими як Philips, Samsun, Bregelux. А на сьогоднішній день можна сміливо стверджувати, що маловідомим у Європі китайським компаніям вдалося перевершити іменитих конкурентів та випустити світлодіодні чіпи, значно збільшивши світловіддачу, при цьому знижуючи робочу температуру.
Отже, світлодіодний чіп - це елемент, що світиться. Для ламп головного світла потрібен корпус, на якому його змонтують, причому розташування світлодіодів на корпусі повторює розташування нитки розжарювання стандартної галогенної лампи, за винятком ламп, рекомендованих для встановлення в лінзу.
Для ефективної роботи лампи протягом тривалого часу необхідна система охолодження. Вона буває активною, коли в корпус лампи вбудований вентилятор, та пасивною, коли охолодження здійснюється за рахунок радіаторів природнім шляхом, і комбінованим, коли корпус лампи, який вже сам по собі є радіатором, виробник вбудовує невеликий потужний вентилятор.
Протягом останніх років стали з'являтися безліч моделей ламп, що за своєю формою повторюють галогенні лампи аналогічних цоколів, з резисторами навантаження, випрямлячами та іншою електронною начинкою, а також підстроювальними елементами цоколя. Чим складніше влаштована лампа, тим дорожче вона коштує.
Є цікаві особливості: на всі моделі з вентилятором виробники, як правило, не дають гарантії більше одного року, тоді як на лампи пасивного охолодження часто трапляється гарантійний термін 2, а то й 3 роки. Не потрібно цього лякатися, з практики відзначимо, що моделі з примусовим охолодженням можуть так само довго радувати Вас гарним світлом, якщо дотримуватись правил експлуатації.
Світлодіодні лампи бояться всього двох речей - перегріву та перепадів напруги. Отже, правил лише два - залишати під кришкою фари достатньо місця для охолодження лампи та не заводити автомобіль з увімкненим світлом.
Ще іноді спостерігається цікавий факт: навіть дуже хороша лампа з хорошим фокусуванням у цій конкретній фарі може програвати простішій та дешевшій. Залежить це, переважно, від форми та зношеності відбивача. Тому спробуйте.
Що краще: ксенон чи LED?
Отже, на питання: чим краще замінити стандартні лампи розжарювання, я однозначно відповім – LED. Чому? Тому що:
- Навіть найскромніші моделі світлодіодних ламп яскравіші за стандартні лампи розжарювання мінімум у 2 рази, а сучасніші давно значно перевершують ксенонові.
- Набагато простіше в установці та регулюванні. Якщо Вам по конструктивним особливостям не підійде одна модель, дуже просто підібрати іншу зі схожими технічними характеристиками.
- Робоча температура світлодіодних ламп не перевищує 87 градусів за Цельсієм, тому вони не руйнують відбивачі у Ваших фарах.
- На відміну від галогенних, led лампи завжди мають хоча б мінімальний гарантійний термін.
На завершення залишається додати - щоб Ви для себе не вибрали, пам'ятайте два важливі аргументи:
1. Гарне світло Вашого автомобіля значно збільшить Вашу безпеку на дорозі, особливо поза освітленим часом доби!
2. Якщо комплект хорошого світла для Вашого авто здався надто дорогим, згадайте скільки коштує для нього ремонт підвіски.
Avolt.ua - з нами світліше!